Pagina's

maandag 16 april 2012

Belichting en kleur

Meten = weten…..simpel, toch?
De ingebouwde belichtingsmeter van een digitale fotocamera meet echter in het zichtbare licht en niet het infrarood.
Dus wat je meet, wil je bij infrarood fotografie eigenlijk niet eens weten...
Ook al laat je een camera ombouwen tot infrarood camera; je blijft zitten met een belichtingsmeter die bedoeld is voor het meten van zichtbaar licht.
Infraroodfotografie mag dan bij een aantal mensen heel populair zijn; geen enkele camerafabrikant houdt er, wat betreft belichtingmeters voor consumentencamera's,
nog rekening mee.

Conclusie: ik kan bij infrarood fotografie niet zondermeer vertrouwen op de ingebouwde belichtingsmeter van mijn spiegelreflex.
Het is in de praktijk een beetje 'vallen en opstaan' bij het goed belichten van infrarood foto's.
Ik moet het grotendeels zelf maar een beetje inschatten omdat het infrarood licht niet zichtbaar is...ik kan er wel van uitgaan dat bij veel zonlicht ook veel infrarood licht
is, maar het is niet vooraf meetbaar.

En daarom is het werken met een voorzetfilter zo beperkt:
Met een voor infrarood omgebouwde camera kan je gebruik maken van veel korte sluitertijden omdat het blokeringsfilter voor infrarood licht ("Hot-Mirror"-filter) is
vervangen door een filter voor zichtbaar licht.

In praktijk kan ik bijna dezelfde snelle sluitertijden gebruiken als bij "gewone" fotografie.
Dat betekent dat ik veel eerder kan zien of ik aanpassingen moet maken.
En dus kan ik veel sneller (makkelijker) tot een acceptabel resultaat komen.
In de praktijk blijkt dat ik (met een omgebouwde camera én in direct zonlicht) zo’n 1 a 2 stops moet overbelichten om een correcte belichting in infrarood te maken.
Kwestie van schieten en controleren van het histogram.

Mijn camera ondersteunt echter ook weergave van het histogram in RGB-modus (ipv helderheids-modus).
Daarmee kan ik (met Live-View) ook vóóraf het rode kanaal controleren op eventuele overbelichting.
Zichtbaar licht fluctueert in sterkte en in hoeverre dit in infrarood rechtevenredig is, is mij niet bekend.

Wel heb ik gemerkt dat infrarood licht in schaduw niet zo sterk terugloopt als zichtbaar licht.
In direct zonlicht moet ik zo'n 1 tot 2 stops óver belichten; in schaduw juist weer ónder belichten....
Ik heb zelf nog geen definitieve standaard voor over/onderbelichting kunnen vinden die corrigeert voor dit "probleem".
Voorlopig gebruik ik meerdere belichtingen via 'automatische bracketing’ van 3 foto’s met 1 stop verschil.

Daarbij controleer ik na elke serie of het rode RGB-kanaal niet overbelicht is.
Zo nodig pas ik de belichting wat aan en schiet een nieuwe serie.
Voor direct zonlicht (ongeveer): 0EV +1EV en +2EV
Voor schaduw (ongeveer) -2EV, -1EV en 0 EV
Lekker genuanceerd en met veel precisie, hé?....daar heb je nog eens wat aan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten